تفاوت میان کابل بالانس و آنبالانس Balance & unbalance
کابل های بالانس از دو سیم هادی حامل سیگنال و یک شیلد احاطه کننده آن دو سیم تشکیل شده اند
شیلد، حامل سیگنال صوتی نیست بلکه برای دور نگه داشتن سیم های حامل سیگنال از نویز و امواج مزاحم، به زمین وصل می شود. دستگاه های دارای ورودی و خروجی بالانس از اتصال حرفه ای سه پین استفاده می کنند. پین شماره یک در اتصال فوق زمین یا شیلد، پین شماره دو حامل سیگنال صوتی با پلاریته مثبت و پین شماره سه حامل سیگنال صوتی با پلاریته منفی است.
در یک کابل بالانس هر دو سیم حامل سیگنال مقدار برابری از هام را دریافت می کنند و به دلیل اینکه اختلاف ولتاژ در دو سیم صفر است نویز و هام دریافت شده از سیگنال حذف می شود.
کابل های صوتی که در آنها سیم های حامل سیگنال اصلی به دور هم پیچیده شده اند هام و نویز مغناطیسی کمتری نسبت به سیم هایی که به دور هم پیچیده نشده اند، دریافت می کنند، زیرا هر یک از سیم های به دور هم پیچیده شده، فاصله ای یکسان از منبع مولد هام مغناطیسی داشته و بنابراین مقدار هام القا شده در دو سیم با هم برابر است که این مقدار هام به وسیله ورودی متقارن دستگاه از بین می رود.
یک کابل انبالانس از سیم هادی مرکزی و شیلدی که دور تا دور آن را احاطه کرده تشکیل شده است. تجهیزات نیمه حرفه ای و دستگاه های صوتی خانگی و جک هایی مانند RCA و TRS برای خروجی هدفون از این نوع هستند.
دز این کابل ها سیم مرکزی و شیلد نسبت به زمین دارای امپدانس متفاوتی هستند. به طوری که شیلد همانند کابل های متقارن در جلوگیری از هام الکترواستاتیکی تاثیر ندارند. همچنین سیم مرکزی و شیلد نسبت به زمین دارای امپدانس متفاوتی هستند. بنابراین مقادیر مختلفی از هام و نویز را دریافت می کنند و این امر توسط دستگاه های صوتی تقویت میشود.
کابل های آنبالانس معمولا در فاصله کمتر از ۳ متر استفاده می شود معمولا مقدار هام و نویز در حدی نیست که شنیده شود اما اگر کابلی بیشتر از این متراژ استفاده میکنید حتما باید بالانس باشد.
همچنین اگر میکروفون های کندانسر که برای راه اندازی نیاز به ولتاژ فانتوم پاور دارند به میکسر وصل میکنید کابل مورد استفاده حتما باید بالانس باشد تا بتواند علاوه بر سیگنال ولتاژ فانتوم را هم به میکروفون انتقال دهد.